Praca za darmo

009 (094)

Dzisiaj chciałbym Was namówić, żebyście nie pracowali za darmo.

To znaczy, jeżeli już coś potrafacie robić, bo jeżeli nie potraficie, dopiero się uczycie i chcecie zdobyć doświadczenie, to jak najbardziej, praca za darmo jest spoko - jest w zasadzie najlepszą metodą nauczenia się czegoś. W szkołach i na studiach, praktycznie za dużo się nie nauczycie, niestety. Natomiast jeżeli posiadacie już jakąś umiejętność i chcecie to wykonywać w życiu, to pracowanie za darmo, robienie do portfolio - nie.

Jak kiedyś już wspominałem, mam firmę. Ta firma działa w tej chwili jako studio nagrań, produkująca audio i wideo, natomiast 7 czy 8 lat temu, gdy zaczynałem ją prowadzić to trochę inny był jej profil. Firma prowadziła również usługi graficzne, tj.: tworzenie logotypów, księgi znaków, corporate identity itp.

Kiedyś zwrócił się do mnie znajomy zespół z pytaniem co bym chciał, żebym im złożył trzy okładki do kupy (czyli z materiałów graficznych, które już mieli przygotować tzw. layout i będą z tego produkowane albo digipaki albo książeczki do płyt CD. Jednym słowem: oprawa graficzna płyty CD. Ponieważ wtedy zaczynałem na tym rynku i pomyślałem, że nie będę kolegów "czardżował", nie będę ich prosił o pieniądze. Powiedziałem, że zrobię im to za darmo:

w zamian za to, wy wypromujcie moją działalność!

Jak patrzę na tę decyzję z perspektywy 7 czy 8 lat, to była głupia decyzja z mojej strony. No bo tak naprawdę oni mi nie wypromowali tego studia graficznego, ani nawet muzycznego.

Dlaczego ten układ nie zadziałał? Układ z założenia był czysty: ja im coś robię za free a oni mi robią promocję. Zamiast wyskakiwać z pieniędzy, oni mają produkt a ja mam usługę marketingową w barterze. Skończyło się na tym, że osoby z tego zespołu puściły informację na FB, że okładkę zrobił nam taki i taki gość i w książeczce do tych płyt, które nie sprzedały się niestety w setkach tysięcy egzemplarzy, jest napisane, że to ja zrobiłem i koniec.

Przez ostatnie 8 lat nie przyszedł do mnie żaden klient z informacją

Dzień dobry, dowiedziałem się o Twoim istnieniu z tych okładek, które zrobiłeś dla zespołu X.

Osiem lat i z tej inwestycji nie było żadnego zwrotu.

Tak się stało pewnie dlatego, że po pierwsze: ludzie nie zdają sobie sprawy, ile wysiłku i ile czasu kosztuje wykonanie takiej pracy a w szczególności jeżeli taka praca jest za darmo. Jeżeli trzeba wyskoczyć z 500 zł, albo z 1000 zł za każdy projekt okładki, to automatycznie zaczyna się szanować tą pracę bo zaczyna się ją czuć wagą własnych zarobionych pieniędzy, które się włożyło w zakup tego - zaczyna się czuć tego wartość.

Natomiast jeżeli projekt jest za free, to bez znaczenia jaka byłaby do tego przyczepiona filozofia, choćby nie wiem jak bardzo dobre były między Wami relacje, to ludzie nie będą szanowali tej pracy. Bo jest za free.

Takie jest moje doświadczenie. Z perspektywy czasu, dzisiaj bym tego nie zrobił. Powiedziałbym:

cena za usługę jest taka i do widzenia.

Jeżeli chcieliby za to zapłacić to spoko, jeżeli nie - to trudno. Na przestrzeni lat, możliwości współpracy tamtego zespołu ze mną było naprawdę bardzo dużo, no i.... pozostawiam to bez komentarza.

Dziękuję bardzo za lekcję, którą dzięki tej sytuacji odrobiłem.

Puenta

Jeżeli rozpoczynasz działalność, jeśli potrzebujesz nauczyć się swojego fachu, to jak najbardziej, praca za darmo jest ok.

Natomiast, jeżeli potraficie już robić coś i wiecie, że ten fach macie w ręku, to po pierwsze - nie sprzedawajcie się nigdy tanio, bo to prowadzi donikąd (zawsze będzie ktoś tańszy od Was). A po drugie, nie pracujcie nigdy za darmo - naprawdę.

Wszystko inne niestety, będzie z Waszej strony loterią, tak jak z mojej strony loterią była tamta współpraca.

Autor

Zmiana jest wartością. Mądra i cierpliwa praca również. Pracuję jako menedżer (HR, projekty, operacyjny), uwielbiam aplikacje pomagające produktywnie pracować i na dodatek jestem vloggerem.

 

Komentarze