Normalność

Jerzy
Jerzy
Normalność

JRK VLOG #082

Odnoszę wrażenie, że coraz bardziej w cenie jest bycie "normalnym". Po pierwsze, ponieważ będąc normalnym wyróżniamy się od tych wszystkich ludzi starających się być wyjątkowi. Po drugie dlatego, że naprawdę odnoszę wrażenie, że w dzisiejszych czasach taki normalny człowiek ze zbilansowanym życiem to rzadkość.

Równowaga?

To nie jest tak, że ja mam teraz ochotę dzielić ludzi na lepszych i gorszych. Chociaż w sumie to mam. :) Chodzi mi o to, że coraz trudniej jest w dzisiejszych czasach spotkać ludzi, którzy są w miarę normalni. W sensie takim, że

★ mają poukładane życie,

★ nie mają żadnego problemu w żadnym rejonie tego życia.

I uprawiają sport, i zdrowo się odżywiają, i mają dobre relacje w rodzinie, i normalnie traktują współpracowników w pracy.

Lecz idąc dalej, normalność może się też przejawiać w umiejętności (lub też jej braku) myślenia logicznego i przewidywania najbliższych konsekwencji swoich słów i czynów.

Napisz do mnie SMS

Przykład z dzisiejszego poranka: próbuję wyjechać z domu, zepsuła mi się brama, nie mogłem jej otworzyć z pilota. Otworzyłem ją ręcznie, wyjechałem i od razu zadzwoniłem do dwóch serwisów bram, które w okolicy operują, żeby sprawdzić, czy mogą mi pomóc.

Jeden pan powiedział mi:

no dobrze - ale w poniedziałek.

No ale ja bym wolał dzisiaj albo jutro (był piątek). No to mówi:

No to wie pan co, teraz nie mam jak zapisać, to niech Pan do mnie zadzwoni o 16:00.

No to ja mu mówię:

Proszę pana, dziwi mnie taka prośba w dobie kiedy może pan sobie wpisać przypominajkę do telefonu. Proszenie mnie, klienta, żebym do Pana zadzwonił jest bez sensu. Niech Pan sobie zapisze i do mnie oddzwoni o 16:00.

No ale ja nie mam jak, niech pan do mnie zadzwoni.

No to rozłączyłem się i zadzwoniłem do innego serwisu, bo nie będę dzwonić do ludzi, jak sobie nie potrafią zapisać w telefonie przypominajki. Pewnie w takim razie tej bramy też nie naprawią wcale albo słabo naprawią. Szkoda czasu na takie relacje "biznesowe".

I w drugim serwisie, już trochę bardziej profesjonalnie komunikowali, ale jak przyszło co do czego - czyli do tego, żeby się umówić, to pan mówi

dobrze, jak najbardziej, możemy się umówić na jutro, na 8:30.

Ja, uradowany: świetnie, podam panu adres!

Nie nie nie, bo mnie nie ma przy laptopie. Niech mi Pan wyśle SMS z adresem.

Ja (facepalm): nie wyślę panu SMS, bo jadę samochodem. Nie zaryzykuję wypadku wysyłając panu SMS w trakcie jazdy.

No i tu na szczęście serwisant wybrnął z sytuacji, bo powiedział:

dobrze to ja do pana za pół godziny oddzwonię i zapiszę sobie szczegóły.

I to jest super, to jest profesjonalnie poprowadzona komunikacja.

Dlaczego nie traktujesz klienta normalnie?

Interesuje mnie jednak dlaczego takie dialogi jeszcze wciąż mają miejsce?! Czy ci ludzie nie są w stanie się zastanowić nad bezpośrednimi konsekwencjami swoich czynów? Czy nie widzą różnicy między normalnym potraktowaniem klienta a działaniem mającym na celu wyłącznie swoją własną wygodę usługodawcy?

Oczywiście rozumiem, że wygodniej jest poprosić klienta o SMS niż samemu się wysilić i zapisać informację, bo wtedy piknie "samo" w telefonie i już mamy wszystkie informacje, nie trzeba nic przepisywać. Tylko, że problem polega na tym, że w takiej relacji to klientowi ma być wygodnie, a nie usługodawcy.

To jest coś, co u mnie leży w sferze normalności, i byłoby mi zwyczajnie głupio poprosić kogoś

słuchaj wyślij mi SMS.

Sam sobie wszystko zapisuję - tekstowo albo głosowo (nagrania lub transkrypcja automatyczna). W większości przypadków przypominam o rzeczach moim współpracownikom, bo mam wszystkie rzeczy pozapisywane.

Byłoby mi głupio powiedzieć klientowi, od którego zaraz za usługę wezmę konkretne pieniądze

Niech Pan do mnie zadzwoni o 16:00 i najlepiej niech mi Pan wyśle SMS - niech Pan pilnuje, żebym ja nie zapomniał.

Dlatego często mówię, że w Polsce jeśli chodzi o user experience jest jeszcze mnóstwo rzeczy do zrobienia. I bardzo się cieszę, bo mnie ten temat pasjonuje i będę komentował te zmiany. Regularnie. A kierunek tych zmian jest jeden i nie da się ich zatrzymać - będzie coraz lepiej!



Great! Next, complete checkout for full access to RAJKOW.PL
Welcome back! You've successfully signed in
You've successfully subscribed to RAJKOW.PL
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content
Success! Your billing info has been updated
Your billing was not updated