Dobra rekrutacja

#011 (096)

Co się składa na dobry proces rekrutacyjny? Przede wszystkim odpowiednia komunikacja.

Jeżeli ktoś przychodzi do firmy bo chce tam pracować, to powinien być poinformowany, po pierwsze:

★ jak ten proces rekrutacyjny będzie wyglądał;

★ jakie będą jego kolejne etapy;

★ w jakich odstępach będzie od firmy dostawał informacje i jakie to będą informacje.

Tutaj może Was troszkę zdziwię, natomiast nie ma to większego znaczenia czy firma jest duża czy mała. Czy jest to wielka światowa korporacja, czy może kilkunastoosobowa agencja czy spółeczka. Procedury rekrutacyjne można zawsze tak skonstruować, żeby osoby, które się tą rekrutacją zajmują miały czas i miały narzędzia niezbędne do tego, żeby taką profesjonalną, na wysokim poziomie rekrutację przeprowadzić.

Widziałem już procesy rekrutacyjne w firmach pokroju Ikei czy Amazona, gdzie były popełniane straszliwe błędy komunikacyjne, w sensie takim, że deklarowane były terminy podczas których kandydat dostanie jakąś informacje i ta informacja nie przychodziła. I nie było żadnego przesunięcia tego terminu, ludzie się przestawali odzywać.

Widziałem też małe firmy, w których te procesy były idealnie przeprowadzone, z dbałością o najmniejszy szczegół.

Kandydat

Chciałbym Was zachęcić do tego, że jeżeli jesteście kandydatami, żebyście zwracali uwagę na coś takiego. Dzięki temu, o czym już mówiłem na vlogu, można odsiać firmy, które są fajne od tych które są niefajne, już na samym początku.

Jeżeli jest jakiś problem w tym, aby:

★ w sposób kompletny zakomunikować proces rekrutacyjny kandydatowi;

★ powiedzieć mu jaka będzie jego rola;

★ kiedy decyzja o zatrudnieniu zostanie podjęta;

to musicie się liczyć z tym, że w innych rejonach działalności tej firmy też będzie panował chaos.

Z kolei, jeżeli proces rekrutacyjny zostanie poprowadzony bardzo dobrze, to może wskazywać na to, że w innych rejonach działalności ta firma też dobrze traktuje ludzi.

Menedżer

Jeżeli z kolei jesteś menedżerem i to Ty rekrutujesz - i masz wpływ na ten proces rekrutacyjny - no to tym lepiej! Zwróć uwagę na to, czy:

★ komunikacja z kandydatami jest prowadzona z szacunkiem;

★ kandydaci dostają informację w terminach, w które deklarujecie jako organizacja;

★ ta informacja jest kompletna;

★ jeżeli kandydat odrzucony w rekrutacji pyta się dlaczego został odrzucony to czy udzielacie mu informacji czy raczej zbywacie go głupią formułką w stylu "będziemy mieli Pana w bazie, ale na razie się nie udało.

Moja propozycja dobrej praktyki rekrutacyjnej

Jedną z fajniejszych praktyk rekrutacyjnych byłoby wysyłanie do każdego kandydata, z którym się spotkaliśmy (bo wiadomo, że jak już przejdziemy do tego etapu spotkań to mamy już raczej krótką listę kandydatów i to nie powinien być problem, aby do każdego z nich napisać):

emaila,

w szczególności do tych osób, które nie zostały wybrane.

Żeby bez pytania tych osób o powody odrzucenia, od razu wysyłać im informację w stylu:

Dzień dobry, niestety przykro nam ale nie zostali Państwo wybrani, a powód jest następujący...

i żeby tam było napisane coś, co jest użyteczną i używalną informacją dla tych kandydatów. Żeby oni mogli wyciągnąć jakiś wniosek na przyszłość z tego i żeby w następnych rekrutacjach mogli skorygować jakiś błąd, albo mogłoby to im wskazać jak następnym razem zaprezentować się lepiej.

Dzięki temu, za każdym razem jak już ktoś przyszedłby na spotkanie do Was, na pewno byłoby wiadomo, że wyjdzie z tej interakcji z Wami wynosząc coś dla siebie. To jest ogromnie ważne, bo jeżeli ta osoba nie poczuje, że zmarnowała swój czas, mimo że nie została wybrana, natomiast poczuje, że do czegoś to wszystko służyło - zapamięta Was jako organizację, zapamięta Was jako markę na całe życie.

Autor

Zmiana jest wartością. Mądra i cierpliwa praca również. Pracuję jako menedżer (HR, projekty, operacyjny), uwielbiam aplikacje pomagające produktywnie pracować i na dodatek jestem vloggerem.

 

Komentarze